Logo HorizontalWoltLogo
Menü

Templom-hegyi Kilátó

7773 Villány, Dr. Dombay János u. 11. Mutasd a térképen

Villány legmagasabb pontján található a Templom-hegyi kilátó, ahonnan szép panoráma nyílik a bor városára, a Szársomlyó-hegyre, a Jammertal dűlőre és a Fülemüle erdőre is.

A Templom-hegy elnevezés természetesen az oldalába épített katolikus templomnak köszönhető, amely felett, egy kálvária domb került kialakításra. A kilátót innen is megközelíthetjük vagy akár a Dr. Dombay János utca másik végéről induló kavicsos útról.

Templom-hegyi kilátó

A kilátó a fafaragó-népművész, Szatyor Győző keze munkáját dicséri és először Csatatér-kilátó névre keresztelték, hogy a törökverő nagyharsányi csata évfordulóján 2011. augusztus 12-én avathassák fel. Tornyába felmászva az 1687-es diadalra emlékezhetünk, hiszen a Jammertal dűlőre tekintve magunk elé képzelhetjük az egykori csata jeleneteit.

Látnivalók a toronyból

A toronyból letekintve a lábunk előtt hever a Templom-hegyi ammonitesz tanösvény, amelyet 1989-ben fokozottan védett természetvédelmi területté nyilvánítottak az 1910 óta folyó geológiai kutatásoknak köszönhetően.

Ha körbenézünk, tiszta időben még a Mecsek vonulatait is láthatjuk, de Fülemüle erdő irányába tekintve a Villánykövesdi pincesor is felbukkan.

Keleti irányban a Karasica patak medrei kanyarognak. Ha szerencsénk van, partján legelésző juhokat is láthatunk. Illetve a dimbes-dombos szántóföldek vonulatain is elmerenghet tekintetünk.

Délre tekintve pedig Villány kisvárosa tárul elénk. Ha ügyesek vagyunk, szemünkkel megkereshetjük a három templom tornyait, a nagyobb borászatok épületeit, a szállásunk házát.

Fedezzük fel az ismeretlent!

Ha megéheztünk a kirándulásban és elindulunk a Fülemüle erdő irányába, kisvártatva a Fülemüle Csárdához érünk, ahol sváb ételekkel és hagyományokkal eleveníthetjük fel azt a kort, amikor a környék lakosainak jó része német anyanyelvű volt.

Ebéd után jól eshet egy kis felfedező séta a Fülemüle erdőben. A csárdától Kisjakabfalva irányába indulva, a domb tetején találunk egy Zsolnay képet Szűz Máriáról, amelyhez egy díszes tartófalat is készítettek. Üljünk le a padra és hallgassuk az erdő hangjait távol a város zajától. Szívjuk be a friss levegőt és csak élvezzük, hogy van még hely a világon, ahol szinte eggyé válhatunk a természettel.

Ha további felfedezésekre vágyunk, akkor az erdőn átvezető úton haladva kisvártatva elérjük Kisjakabfalva pincesorát, majd magát Kisjakabfalvát. Ez a piciny, egykoron teljesen németlakta falu is tartogat számunkra néhány érdekességet. Ha bejelentkezünk előre, a Jackfall bormanufaktúránál kitűnő villányi borokat is kóstolhatunk és ha már ott járunk, megnézhetjük Bock József szülőházát is.

Információk

Harkány, Bajcsy-Zsilinszky utca 2. egész évben
Siklósi vár

Siklós, Vajda János tér 8. egész évben
Villány templomai és vallási kegyhelyei